”Romance”. Musik för violin och svensk luta
Drottningholms Barockensemble välkomnar till konsert + smörrebröd
Violinisten Rebecka Karlsson och lutenisten Anders Ericson låter i detta vackra program musik för violin och svensk luta klinga för första gången på över 200 år.
Den svenska lutan var ett unikt svenskt instrument som tillverkades och spelades på i framför allt Stockholm, Göteborg och Åbo, men sannolikt också i andra delar av Sverige, främst under åren 1780-1830. Tusentals stycken finns bevarade men har legat i glömska tills nu när Anders och Rebecka åter lyfter fram denna musikskatt i dagens ljus.
Vi får möta arrangemang av några av dåtidens populära musikstycken av tonsättaren Ignaz Pleyel, men också helt unik musik komponerad enkom för den svenska lutan bland annat av dåtidens kända musiker från det Kungl. Hovkapellet i Stockholm, tämligen okända för oss idag.
Anders spelar på ett originalinstrument byggt i Stockholm 1796. Rebecka spelar på en violin byggd 1742 av den svenske hovinstrumentmakaren Sveno Beckman.
Smörrebröd ingår i biljettpriset
Riddarhusets festvåning serverar härliga smörrebröd (1 lax och 1 skagen) som ingår i biljettpriset.
Biljetter
Biljettförsäljning via Tickster (länk)
Tider
Portarna och baren öppnar kl. 16.30.
Smörrebröd serveras före konserten och i pausen.
Plats
Konserten äger rum i Lantmarskalkssalen, Riddarhuset.
Med reservation för ändringar.
Riddarhuset är ej tillgänglighetsanpassat.
Rebecka Karlsson – violin
Rebecka Karlsson är bördig från Kristinehamn i Värmland och har studerat violin för Karl-Ove Mannberg och Anna Lindal vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och för maestro Carlo Ricci vid Conservatorio di Musica G.B. Martini i Bologna, Italien, samt barockviolin för Ann Wallström vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och för professor Anton Steck vid Staatliche Hochschule für Musik i Trossingen, Tyskland. Förutom detta har Rebecka tagit mästarkurser för bl.a. Stefano Montanari och Rachel Podger. Nu är Rebecka verksam som frilansviolinist och pedagog, bosatt i Stockholm. Hon har spelat med ensembler som Hofkapelle München och Hassler Consort, och spelar regelbundet med bl.a. Drottningholmsteaterns orkester, Nordiska Kammarorkestern, Göteborg Baroque och Karlsson Barock. Sedan våren 2012 är Rebecka fast medlem i Drottningholms Barockensemble. Tillsammans med violasten Karin Ahnlund och cellisten Mirjam Pfeiffer har hon barockensemblen Frihet, barockt och systerskap, och hon är musikalisk ledare för Ensemble Utile Dulci och Ensemble Zellbell. Rebecka är också anlitad för olika solo- och konsertmästaruppdrag. Därtill initierar och driver Rebecka regelbundet projekt kring framförandet av historisk musik från olika bibliotek och arkiv, företrädesvis ur svenska historiska notsamlingar, med fokus på uppförandepraxis och konstnärlig forskning. Hon samarbetar ofta med musikvetare och musikforskare och har ett pågående samarbete med dansmästaren Anna Löfgren och cembalisten Wilhelm Dahllöf kring historisk sällskapsdans. Rebecka arrangerar, producerar och medverkar ofta i olika event kring historisk musik, dans, konst och kultur.
Anders Ericson – svensk luta
Anders Ericson är lutenist och gitarrist. Han föddes i Karlsborg 1976 där han tidigt började spela klassisk gitarr. Som 18-åring tog han upp lutan, och studerade sedan luta på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Musikhögskolan i Malmö med examen 2002. Anders har framträtt i över 25 länder i prestigefulla konsertsalar och operahus som Wigmore Hall, Tokyo International Forum, Opera Versailles, Drottningholmsoperan, Göteborgs och Köpenhamns Operahus och Théâtre des Champs-Elysées. På skiva har han ackompanjerat solister som Anne Sofie von Otter och Barbara Hendricks. Anders är lutenist i Göteborg Baroque och Drottningholms Barockensemble. Som lutasolist är Anders huvudsakligen fokuserad på fransk 1600-talsrepertoar för barockluta. Han har hittills släppt tre soloskivor som alla har fått mycket fina recensioner i svensk och internationell press. Sedan 2022 har Anders Ericson som enda lutenist tagit fram den Svenska Lutan, ett instrument som utvecklades och spelades framförallt i Stockholm åren 1780-1820 och vars unika repertoar tills nu varit fullkomligt okänd för konsertpubliken. Anders Svenska Luta är ett originalinstrument byggt av Johan Jerner i Stockholm 1796.